Oplæg hos Bestseller omkring virksomheders samarbejde med bloggere

I onsdags var jeg som før nævnt i Brande med Louise for at holde et oplæg for Bestsellers marketings- og pr-ansatte fra 15 forskellige lande. De ville gerne høre noget om samarbejdet mellem bloggere og virksomheder og lære, hvordan de bedst muligt kan gribe det an.

Det var noget af en udfordring, og jeg må ærligt indrømme, at jeg, efter at være blevet spurgt,i flere dage gik og summede over, om jeg mon overhovedet havde mod på det – og om jeg mon overhovedet kunne løse opgaven.

Dels er jeg på ingen måde professionel foredragsholder, så taleteknikker og powerpoint er ikke just dét, jeg er mest øvet i – og dels skulle oplægget naturligvis være på engelsk af hensyn til de mange udenlandske gæster. Godt nok var jeg i gymnasiet en haj til engelsk – men det ER altså efterhånden en del år siden, og jeg har stort set ikke benyttet det i tale, siden jeg boede i Italien, hvilket næsten er lige så mange år siden.

Men samtidigt er det et emne, hvor jeg har virkelig meget på hjerte. Det er noget, jeg har 3 års praktisk erfaring med, som jeg har gjort mig mange tanker omkring – og især i forbindelse med opstarten af Petit Podium er det noget, jeg har måtte formulere på skrift, blive enige med mine tre kollegaer fra Petit Podium om og som vi i fællesskab har brugt ufattelig mange timer på at tale om og debattere.

Så jeg sagde ja. Dels pga. den spændende opgave og den personlige udfordring, dels fordi jeg var stolt og smigret over at en stor virksomhed som Bestseller mente, de kunne lære noget af mig, men ikke mindst for at benytte lejligheden til at lære virksomhederne lidt om, hvordan vi bloggere helst vil have, at virksomheder agerer overfor os – og hvad vi har af idéer til spændende og anderledes former for samarbejde.

Jeg håber, og tror heldigvis også, at de gik klogere derfra – at vi formåede at give dem en idé om, hvad der er af muligheder, og hvilke faldgruber, der kan være. Rent faktisk var det også lærerigt for mig, fordi alle deres spørgsmål gav mig et indblik i, hvilke tanker de sidder med på den anden side af bordet.

Jeg har på en eller anden måde nok bare gået ud fra, at virksomheder jo godt kunne regne ud, hvordan de skal agere – men blogs er jo stadigt et forholdsvis nyt medie, så mange virksomheder er stadigt usikre på, hvordan de skal gribe det an, hvis de ønsker at samarbejde med en blogger.

Noget af det vigtigste budskab, vi kunne give dem, er at alle parter helst skal have noget ud af et samarbejde – både virksomheden, bloggeren men ikke mindst læseren – fx i form af rabatkoder, give-aways eller helt ny og brugbar information.

Derudover den helt åbenlyse (for os i hvert fald) regel, som går forud alt andet, at det altid skal være 100% gennemsigtigt, om der er penge eller gratis produkter i spil, når der skrives et indlæg. Hvis læserne først mister tiltroen til bloggeren på det punkt, så er det næsten umuligt at vinde tilbage (og derudover er det også i strid med markedsføringsloven – men det er en helt anden sag).

Sidst men ikke mindst, så gav vi dem det råd, at de skal kende deres blogger. Det nytter ikke at sende en hårbørste til en skaldet – og det nytter heller ikke at sende mig mails med forkert navn, tøj i en forkert størrelse eller ting der slet ikke passer til min blog.

Hvis en virksomhed kigger på sin ønskede målgruppe og dernæst bruger tid på at udvælge enkelte blogs, hvor både bloggeren og dermed også læserne svarer til denne målgruppe, således at produktet passer perfekt dertil og falder i deres smag så ER det altså en meget mere fordelagtig situation for både bloggeren og læserne, fremfor hvis virksomheden bare havde sendt det ud til 20 tilfældigt udvalgte blogs.

Jeg kunne blive ved med at ævle løs – og i virkeligheden ved jeg slet ikke, om det overhovedet er interessant for dig, hvis du ikke selv har en blog – men det er i hvert fald et emne, jeg brænder rigtig meget for og har meget på hjertet om, så jeg håber bestemt at kunne lave mere af den slags i fremtiden. Både bloggere og virksomheder kan drage stor fordel af dette, og jeg synes, det er et fantastisk initiativ fra Bestsellers side.

del artiklen på FacebookDel på Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *