Jeg har fået en del spørgsmål til, hvordan – og hvorfor – vores børn holder en hel måned fri udenfor skolernes almindelige ferie, og det vil jeg selvfølgelig gerne forsøge at svare på.
Min datter går i 0. Klasse hvor de hverken har undervisningspligt eller pensum – så i forhold til hende har det ikke været så problematisk.
Min søn er halvvejs inde i 2. klasse, og der er fuld knald på pensum i både dansk, matematik, engelsk og flere andre fag, så det er ikke just fordi, han ikke går glip af noget i løbet af en måned.
Først og fremmest vil jeg sige, at det selvfølgelig er med skolens velsignelse, at vi har arrangeret vores rejse. Ellers ville vi aldrig have gjort det. Punktum!
Skolen er enige med os i, at børnene får udvidet deres horisont og får lært en masse ting som skole aldrig vil kunne give dem input omkring – og derfor bakker de op.
Vi er så heldige at begge børn er meget fagligt stærke, og med min søn står vi ofte i den situation, at det kan være svært for både skolen og os at udfordre ham fagligt – og at han ofte kommer med spørgsmål og især perspektiveringer, hvor de simpelthen kommer til kort. Skolen er selvfølgelig og heldigvis obs på det, og de forsøger at udfordre ham – men der er også mange andre behov der skal tilgodeses i en klasse, og derfor er det ikke altid muligt.
Lillesøster slægter ham tilsyneladende på, og selvom hun selvfølgelig ikke for alvor har taget hul på det rigtige skoleliv endnu, så staver hun sig igennem alle de ting, hun møder i sin hverdag – hun er begyndt at læse, og både plus og minus har hun allerede styr på.
Men; selvom de er godt med, så betyder det selvfølgelig ikke, at de bare får lov til at dandere den i en hel måned – men vi er overbeviste om, at de lærer rigtig meget af at møde nye kulturer og at det giver rigtig meget, når de er sammen med os 24/7 – OG ikke mindst at både TV, iPad og iPhones er bandlyst i en hel måned.
Vi forsøger at integrere indlæringen i vores hverdag under rejsen. De omregner alle priser til danske kroner. De lærer engelske sætninger så de kan kommunikere med nye legekammerater, tjenere og lokalbefolkningen. Vi fortæller om kulturen, traditionerne og lokalbefolkningen. Vi lærer dem om de dyr og planter vi møder undervejs. Vi taler om historien på de steder hvor vi bor – og lærer dem om naturfænomener som fx tsunamien her i Thailand – og hvorfor det bliver tåget eller hvad der fremkalder regn.
Vi taler om religioner. Hvorfor bærer mange kvinder i Dubai en niquab? Hvem er Buddha? Hvorfor er det nu vi selv tror på Gud og Jesus?
Min søn har medbragt 1200 siders skønlitteratur, som han faktisk er ved at have læst nu. Han er den vildeste læsehest, og jeg tror næsten han er nødt til at gå i gang med nogle af mine bøger som underholdning til resten af ferien.
Derudover følger vi naturligvis børnenes undervisningsplaner, vi får tilsendt fra skolen. Min søn har også fået til opgave at skulle holde et oplæg for klassen om turen når han kommer hjem – så han fotograferer flittigt og skriver små noter ned undervejs 💙 og min datter har fået til opgave at skrive børnestavning og tegne i en log-bog undervejs – de er begge meget optagede af opgaven, selvom det selvfølgelig godt kan kræve en fast stemme fra os, når poolen skal forlades til fordel for lektierne 😄
Men alt i alt så er jeg helt overbevist om, at de lærer SÅ meget ved at være på sådan en rejse til fremmede lande, kulturer og klimaer – og ikke mindst ved at tilbringe så meget tid samme med os.
Og målrettet læring kan der som sagt være enormt meget af – hele tiden – hvis bare man integrerer de omgivelser man befinder sig i.
Afslutningsvist skal man også huske på, at alle familier er forskellige. Alle børn er forskellige. Og alle børns behov er også forskellige. Der kan være mange forskellige grunde til, hvorfor vi netop mener at vores børn har gavn af en måneds pause i hverdagen, og det er ikke alt jeg hverken kan eller vil dele her på bloggen – men det er bestemt velovervejet at vi rejser nu og ikke i sommerferien (hvor de dog også holder 7 ugers ferie fra fritidsordning sammen med mig) og det har skolen heldigvis været helt enige i 🙂
Spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål kommentarer eller input til emnet – jeg har som sagt fået virkelig mange spørgsmål til det, så jeg kan fornemme, at det er noget, der optager jer en del 🙂
Del på Facebook
Selvfølgelig kan der tages en måned ud i deres alder – herre Gud. Det havde været en anden sag hvis det var 9.klasse. Det ser ud til at ha’ været en dejlig tur for jer.
Jeg er helt enig i at det giver børn sååå meget læring ogs nærvær at være sammen med sine forældre på den måde som man ikke kan få i en normalt travl hverdag. Det er guld værd med oplevelser som jeres
Tror det er sundt for børn (og familien generelt) at blive revet ud af de vante rammer og bar nyde hinanden og livet. Fortsat god tur
Tror det er super sundt for børne, og når man netop gør det med små skolebørn og lektier i samarbejde med skolen så det kun gavnligt, bedre end dem der tager en uge på ferie på ski uden at snakke med skolen om det smart i den uge. Ofte sker det også at skiferien og andre 1 uges ferier, eller forlængede weekender så lader forældre børne slippe for lektier og anden læring.
så som lærer fortrækker jeg denne form for fritagelse til en dannelsesrejse.