Hvordan laver man nemt sin egen photobooth eller fotovæg til fx et bryllup?
Denne guide har været længe undervejs – det beklager jeg virkelig! Jeg har fået så mange mails med spørgsmål omkring det, og det kan jeg også godt forstå, for det er simpelthen et genialt indslag til et bryllup eller en anden stor fest.
Kort fortalt er en photobooth en foranstaltning, hvor dine gæster kan gå ind og få taget sjove billeder af dem selv under festen. Man kan gøre det helt enkelt med et kamera på stativ og en selvudløser – eller åbne op for mere avancerede løsninger med flotte baggrunde, sjovt tilbehør og en printer, så gæsterne kan få billederne med hjem med det samme.
Jeg lavede en opsætning, hvor vi havde en flot baggrund, et spejlreflekskamera på stativ, en printer der printede billederne ud samt en stor skærm, der vendte ud mod festen, hvor alle billederne kørte som slideshow, så man kunne stå og more sig lidt over de andre gæsters sjove påfund i photobooth’en.
Jeg har forsøgt at lave guiden så grundig som muligt, og det kan muligvis resultere i, at det hele virker MEGET omstændigt og tidskrævende – men det er det altså ikke!
Det var klart det bedste indslag overhovedet til vores bryllup. Dels fordi det skabte en god og afslappet stemning, dels fordi gæsterne virkelig havde det sjovt med den – men især pga alle de fantastiske billeder, vi efterfølgende har fået derfra.
Så altså: kast dig ud i det, spørg mig endelig, hvis du er i tvivl om noget – og husk at du sagtens kan skrue ned for ambitionsniveauet og fx undlade en printer, bruge et gardin som baggrund, sørge for at området er godt oplyst så du ikke skal leje flash osv.
Dette skal du bruge:
- En baggrund
- Et spejlreflekskamera på stativ
- En fjernbetjening (gerne trådløs)
- Lyslamper/flash
- En bærbar computer
- Evt. en printer
- Evt. en ekstern skærm
- Evt. sjovt tilbehør
Baggrunden:
Der er mange forskellige gode guides på nettet til at lave en flot baggrund (bare søg på photobooth wall diy) – og hvis du er til den helt enkle løsning, så kan du bare vælge et lyst gardin/stofstykke.
Vi havde gennem min mands arbejde været så heldige at få fat i en baggrund fra en fotovæg til et “red-carpet-event” hvor alle kendisserne havde stået og poseret for kameraerne. Det var faktisk bare to metalstænger på en fod, hvor der var lavet en sliske/liste hele vejen ned – og deri kunne man så skubbe et tykt stykke pap – som så stod mellem de to stænger. Pappet var naturligvis dekoreret med alverdens sponsorlogoer, og jeg gik derfor på jagt efter noget smukt tapet, som jo egentlig var ret vigtigt, da det ville komme til at danne baggrund på alle billeder.
Der gik faktisk ikke lang tid, før jeg havde besluttet mig for det smukke harlequinsprintede tapet fra Ferm Living, som de bl.a. sælger hos Tapetshop.dk. Jeg sværmede længe om den mintfarvede, men endte dog med en romantisk rosa – og den har de faktisk på tilbud lige nu i shoppen i forbindelse med dette indlæg (tilbuddet gælder i januar og februar og du finder det her) – og i deres outlet er der også et kæmpe udvalg, hvor flere slags tapet er sat ned til under halv pris.
Fordelen ved netop det tapet er, at det er MEGET lettere at sætte op end almindelig tapet – man bruger en anden slags klister, som man kan klistre direkte på væggen, og man får et meget flottere resultatet på den måde (og det er meget nemmere at få til, hvis man ikke er så fiks på fingrene).
Jeg havde købt en gammel guldramme i en genbrugsbutik, som jeg klistrede fast på fotovæggen, og så skar jeg hul i væggen inde i rammen – på den måde kunne der også stå én omme bag fotovæggen og stikke hovedet ind gennem rammen – det kom der MANGE sjove billeder ud af!
Hvis du ikke er lige så heldig som mig, og har nem adgang til en næsten færdiglavet løsning, så ville jeg nok overveje at få lavet en spånplade med en stolpe/fod i hver side, som jeg så ville tapetsere på samme måde som med vores.
Jeg synes ikke, der er grund til at lægge et kæmpe stykke arbejde i det, da den trods alt kun skal holde den ene dag/aften, og så ville jeg nok være ligeglad med, om den ikke var så pæn at se på med detaljerne, så længe den kan stå oprejst et døgns tid, og så længe den er pæn i det område, der kommer med på billederne.
Teknikken:
Jeg brugte følgende tekniske ting til photoboothen:
- 1 spejlreflekskamera på stativ
- 1 trådløs selvudløser (De kan købes for omkring 100 kr på Ebay ved at søge på “wireless remote” og så dit kameranavn bemærk dog at der er lang leveringstid, fordi de sendes fra Østen)
- 1 stk software – dslrBOOTH
- 1 bærbar computer
- 1 fotoprinter
- 1 ekstern computerskærm
- 1 sæt med lyslamper/flash – jeg lejede et sæt hos Goecker – jeg er ret sikker på, det var dette – men de var søde til at vejlede mig. Ellers fik jeg et tip fra en bekendt om at bruge følgende: en flash (studielampe med strøm fra en stikkontakt) på omkring 500W påmonteret en softbox
Jeg kunne godt have undværet fotoprinteren og skærmen – men de var helt klart med til at gøre det hele meget sjovere!
Jeg benyttede mig af et program, der hedder dslrBOOTH som både fås i en gratis og en betalt version. Den eneste forskel på de to versioner er, at man i den gratis udgave har et vandmærke med reklame for programmet på alle billeder – og netop af denne grund havde jeg også valgt at ofre penge på det, så jeg kunne undgå vandmærket. Programmet er ganske enkelt, men kan tilpasses på alle mulige måder – fx kan man lave sit eget vandmærke/logo på alle billederne eller automatisk få dem uploadet til en FB side (genial idé til et firmaevent).
Jeg have faktisk slet ikke nået at sidde og lære programmet at kende, før jeg dagen inden brylluppet skulle stille det hele op, og jeg vil skyde på, at jeg sammenlagt brugte 4-5 timer inkl opstilling af udstyr, installering af programmet, test af printer osv.
Trin-for-trin-guide:
- Stil kameraet op på stativet og tilslut det til din computer via et USB kabel. Der fulgte et kabel med mit kamera, men ellers koster de ikke alverden.
- Installer dslrBOOTH og følg vejledningen på skærmen. Jeg brugte det layout der hedder “4 pose horizontal” så der kom 4 billeder med på hver udskrift.
- Sæt printeren op som default printer og slut den til computeren – brug evt. wifi eller bluetooth opsætning, hvis det er muligt, for at undgå alt for mange ledninger, som gæsterne i værste fald kan snuble over.
- Slut den eksterne skærm til din computer og sæt den op, så den vender ud mod gæsterne, der på den måde kan se et slideshow med de billeder, der allerede er taget.
- Tilslut fjernbetjeningen til dit kamera.
- Indstil kamera og lys. Jeg vil anbefale, at du får hjælp af én, der har styr på det, så du ikke kører på auto, men så det hele er sat op sammen.
For at køre slideshowet på en ekstern skærm, som gæsterne kunne stå og kigge på, mens de stod i kø til photoboothen (og ja, der var stort set kø hele tiden 😀 ) brugte jeg et gratis program, der hedder Photolive – alternativt kan du også bruge Faststone. Det nemmeste er egentlig, at du følger vejledningen til programmet, men helt enkelt, så vælger du inde i programmet den filmappe, hvor billederne fra photoboothen bliver lagt ind i og starter et slideshow (det fremgår som sagt af programmerne, hvordan man gør) – og så “trækker” du slideshowet over på den eksterne skærm (det er altså virkelig ikke nemt at forklare på skrift 😀 ) – og voila! – så kører det derudaf og tilføjer automatisk de nye billeder, når de bliver taget.
Jeg kan slet ikke anbefale nok, at I skaffer eller låner en ekstern skærm, som I kan bruge til et slideshow. Det var virkelig sjovt at stå og kigge på de andre gæsters billeder, og det blev hurtigt et samlingspunkt under festen, hvor gæsterne stod og smalltalkede med en cocktail. Den eksterne skærm, vi brugte, var en HP Envy 27 – og den var SÅ lækker i designet – og så medfulgte der en fod, som skærmen stod virkelig stabil på samtidigt med at det nærmest så ud som om, den var integreret i designet på skærmen.
Vi brugte en HP Photosmart 7520 e-All-in-One printer, og den var helt perfekt til formålet. Det var nemt at fylde fotopapiret på, den kunne udskrive trådløst, så vi ikke behøvede at have en ledning over til computeren, som gæsterne eventuelt kunne snuble over, farvepatronerne holdte MEGET længe (vi printede over 200 billeder, og de skulle først skiftes sidst på aftenen, selvom det var de patroner, der fulgte med ved købet). Printeren kan flere steder fås til ca. 1.000 kr, og jeg kan som sagt varmt anbefale den til formålet – evt. kan den efterfølgende sælges på et bryllupsforum til andre, der også skal have en photobooth.
Computeren jeg brugte er en HP Envy M6. Softwaren fungerede både med Mac og PC, men jeg er og bliver en PC-pige, og HP er uden tvivl det computermærke, jeg altid har været mest glad for. Det vigtigste for mig var uden tvivl, at den var brugervenlig, at der var en forholdsvis stor skærm (den viser billederne, lige når de er taget, mens gæsterne stadigt står foran kameraet) – og så skal du også være obs på ikke at bruge en computer med en masse privat indhold, netop fordi den står fremme hele dagen, og fordi du ikke kan helgardere dig mod at nogle gæster liiiige vil justere programmet eller lignende.
Sjovt tilbehør:
Det er muligvis ikke nødvendigt – men hold nu op hvor bliver det hele bare meget sjovere, hvis man har sjovt tilbehør til sin photobooth. Der er masser af guides på nettet til, hvordan man kan lave det selv – men jeg tog den nemme løsning og købte en færdig pakke fra Etsy. Det var virkelig et sjovt touch, som fik stort set alle til at slå sig løs. Man tør lidt mere, når man kan skeje ud på den måde og kan gemme sig bag udklædning 😉
Jeg købte denne pakke fra Etsy – og det er det tilbehør, du kan se på alle vores billeder.
Derudover havde jeg i Tiger købt en lille tavle med kridt, som folk kunne skrive sjove beskeder på – men den blev faktisk ikke brugt ret meget. Jeg havde sat alle tingene op i en krukke og havde derudover skrevet en lille trin-for-trin guide til brug af photoboothen.
Gode råd:
- Sørg for at have et ekstra batteri til kameraet samt en oplader, du kan lade batteriet op i, når det løber tør.
- Sørg for at give en af gæsterne ansvaret for lige at tjekke til photoboothen en gang i mellem. Min teenage-nevø fik tjansen til vores bryllup, hvor han sørgede for at fylde fotopapir i printeren, tjekke til farvepatronerne – og en gang i mellem frøs programmet simpelthen på computeren, så han var nødt til at lukke det ned og starte det op igen.
- Placer jeres photobooth i et hjørne, så den kan stå lidt afskærmet fra resten af festen, så der ikke sker uheld med udstyret.
- Sørg for at tape ALLE ledninger fast til gulvet, så folk ikke snubler over dem.
- Vælg en printer, der passer til formålet. Altså som kan printe på fotopapir, som er nem at betjene og hvor blækpatronerne holder til mange prints. Vi brugte som sagt en HP Photosmart 7520 e-All-in-One printer som var perfekt til formålet. Hvis du ikke kan finde en egnet printer, så ville jeg hellere undvære og så evt. maile billederne til gæsterne efter brylluppet.
- Få jeres toastmaster til at introducere jeres photobooth og få ham til at bede alle gæster om at få taget et billede som et sjovt alternativ til de mere formelle bryllupsbilleder, man ofte har fra brylluppet.
- Sørg for at bruge en computer, der ikke indeholder alt for mange private ting og sørg for at have back-up af alt der på – netop fordi dine gæster har adgang til computeren.
- Få stillet tingene op, så det hele står stabilt, så gæsterne fx ikke kan gå om bag kamerastativet, så printeren er nem at komme til og så computeren ikke er alt for tilgængelig (den skal gæsterne nemlig slet ikke bruge til andet end at kigge på billederne, lige når de er taget) og så den eksterne skærm vender ud mod festen.
- Vi havde valgt at have den åben hele dagen og hele aftenen – og efterfølgende var det virkelig sjovt at se, hvordan billederne “udviklede sig” efterhånden som aftenen skred frem 😀

Åhr, jeg vil SÅ lave det til vores fest, men det ser lidt ud som om, at det kræver en del plads – Vi har lejet et fint palæ, hvor jeg pønsede på at stille det op i så’n en slags mellemgang, men jeg er bange for at der bliver for trængt.. Kan du huske hvor meget plads den optog? Og tror du man ville kunne gøre det mindre?
Hej Cecilie,
Det optog en del plads – også fordi man trods alt skal stå et stykke væk fra kameraet, og det hele skal stå lidt afskærmet, så udstyret ikke bliver væltet af gæsterne 🙂
Jeg er overbevist om, at jeg skrev en kommentar den anden dag, men så spørger jeg da bare igen 🙂 – Hvor meget plads optog din opstilling? Jeg ville rigtig gerne gøre det til vores fest, men er bange for, at der ikke er plads..
Det her skal vi helt sikkert have til vores fest næste år!!
Du skriver at du købte programmet frem for gratis versionen.
Kan se ser er to udgaver man kan købe, en standard og en professionel.
Hvilken brugte I ??
Så fin en ide!! Det skal vi helt sikkert have til vires fest næste år.
Du skriver at I købte programmet frem for at bruge gratis versionen. Kan se at der er to versioner man kan købe, en standard og en professionel. hvilken af de to brugte I?
Hmmm – det tror jeg ikke, der var dengang, vi brugte det…
Kan du mon se, hvad forskellen er?
Jeg sidder og kigger på din guide, og jeg har brugt en del fra den til vores photobooth, men det med den eksterne skærm kan jeg ikke lige finde ud af, skal det kører fra den bærebare PC til den eksterne skærm, eller direkte fra kameraet?, altså kablet. og hvis det skal kører fra pc, så køres det som dual screen?
Mvh Kasper, som har fundet din guide meget anvendelig 🙂
Hej Kasper,
Jeg er glad for at høre, at du kan bruge det 🙂
Nu er det jo efterhånden et par år siden, men jeg mener faktisk bare, at jeg sluttede den til den bærbare PC (det kørte ikke fra kameraet) – og så kunne man vælge, at den kørte som en ekstra skærm.
Så valgte jeg slideshowprogrammet og hev det over på den ekstra skærm – og så kørte det der 🙂
Hej Lisbeth! Jeg er gået sådan i gang med din guide. Hvor bred tror du, bare sådan ca at baggrundspladen skal være? 🙂 venligst Line
Hej Line,
Ih hvor lyder det spændende! 🙂
Jeg vil ca. skyde på at den var ca 3-4 meter bred – men reelt set skal den jo bare være bred nok til at rumme det antal mennesker, der ca. skal med på billederne 🙂
Dbh Lisbeth
Hej Lisbeth. Hvilken slags fotopapir brugte du, og hvad størrelse? Vi kigger pt på 10 x 15 cm eller 13 x 18 cm glossy 230g. Bh. Frederikke