Corona-kuller i en krisetid

Så blev der endelig tid og ikke mindst overskud til at kigge forbi herinde, og jeg sidder vel og mærke stadigt og hjælper de to ældste børn med deres skolearbejde samtidigt. 

Nu er det snart to uger siden, at skolerne og institutionerne blev lukket ned, og vi burde nok efterhånden have fundet os til rette med denne nye hverdag, men det ved jeg nu godt nok ikke helt, om der er tilfældet herhjemme endnu 😉

Min mand arbejder endnu mere end normalt og forsøger at hjælpe med at styre sin arbejdsplads så nogenlunde sikkert gennem krisen, og han arbejder ikke hjemmefra, så jeg er kastet alene for løverne herhjemme, og ærligt, så ville jeg gerne bytte med ham en gang i mellem 😛
Jeg nyder selvsagt også al den tid med børnene, men åh hvor jeg trænger til bare lige 2 minutters alenetid i løbet af dagen herhjemme.

Jeg har forsøgt mig med lidt forskellige tilgange i forhold til, hvordan jeg griber projektet an især med de to store på hhv. 9 og 11 år. 
Nogle dage har de fået fri adgang til computer, iPad og TV, nogle dage har jeg kørt et millimeterstramt skema, og andre dage har vi taget det hele lidt ad hoc.

Jeg har dog også hurtigt måtte sande, at det faktisk er de dage, hvor alt er skemalagt på forhånd, hvor vi har haft markant færrest konflikter, og hvor der har været mest overskud hos både børnene og undertegnede. Også selvom det er en anelse hårdt for mig at gennemføre planerne hele dagen – og selvom børnene gentagne gange brokker sig over dagens program 😉

Det er tydeligt at se, at strukturen, genkendeligheden fra dag til dag og de faste rammer gavner dem og giver dem tryghed i en ellers usikker tid. 

Jeg har taget udgangspunkt i, at hver dag skal indeholde 4 hovedpunkter: en aktivitet samlet som familie, en praktisk opgave, motion ude i haven og skoleopgaver – den sidste slipper de så for lørdag og søndag 😉

Derudover laver vi hver søndag en madplan for den kommende uge. Det er ellers ikke noget, vi nogensinde har benyttet os af herhjemme, så det har været lidt af en udfordring at kaste os ud i 😀 
Vi begyndte egentlig på det, fordi vi på den måde kan nøjes med at handle en enkelt gang om ugen, men det har også været endnu en tryg ting for børnene, og når vi laver planen, så får de hver lov at bestemme menuen den dag, hvor de hver især hjælper med at lave mad.

Dagsplanen har ikke været helt let at sammensætte, fordi der også er en 15 måneder tumling, der skal passes ind i programmet. Han sover lur to gange om dagen, og det skal der også tages højde for, men det hele er faktisk gået op i en højere enhed, og vores dagsplan ser sådan ca. sådan her ud:

Dagsskema for Corona-karantænen med hjemmeskoling

  • 7.00 Godmorgen – morgenhygge, bad, tøj og tandbørstning
  • 8-8.30 Morgenmad + Morgensang på DR
    • Det sendes på DR hver dag kl 9, men vi streamer bare gårsdagens afsnit lige her
  • 8.30-9 Læsetid + læselog
  • 9-10 Min søn går igang med dagens afsnit af Sofaskolen. Her ser man først ca. en times udsendelse live, og derefter er der en række opgaver, er skal løses.
    Min datter ser Randers Regnskov Live hver dag kl 9, og derefter begynder hun på de opgaver, hun har fået af sine lærere. Det er et mix af undervisningsbøgerne, e-mat.dk og opgaver på clio.dk 
  • 10-10.30 Formiddagspause og 10’er mad
  • 10.30-12 Skoleopgaver – Jeg har en liste til at ligge til min datter med opgaver, hun skal lave, og  min søn laver videre på Sofaskolen. Nogle dage slutter vi tidligere, og så laver de andre ting som fx at bage, øver sig i at jonglere, tegner osv. Vi har den hovedregel, at de selv skal forsøge mindst to gange, før de kalder på hjælp hos mig. Jeg føler dog ikke rigtigt, at den minimerer deres “moooaaaar” ret meget 😀
  • 12-13: De laver selv frokost, spiser og har pause
  • 13-13.15: Min søn har afrunding på Sofaskolen, mens min datter laver et par sider i matematikbogen
  • 13.15-14: Udetid – her hygger vi med lillebror og får lidt frisk luft. De to store løber på rulleskøjter, hopper på trampolin, tegner med kridt, spiller basket osv.
  • 14-15: Dagens dagbog + kreatid. Siden dagen efter Mette lukkede Danmark ned, har begge børn skrevet dagbog hver dag. De skriver om hvad de har lavet, hvordan de har det og om deres tanker omkring Coronakrisen. Dels er det en god øvelse for dem at sidde og skrive, dels får de selv bearbejdet de tanker, de har omkring det hele – og så tænker jeg da faktisk også, at det bliver spændende læsning for dem, når de bliver ældre, fordi det her er en helt speciel periode.
    Derudover har vi løbende gang i forskellige kreaprojekter, som fx at male mælkekartoner og så karse i dem – eller at klippe og skrive gækkebreve.
  • 15.00 FRI
  • 15-17 Afslapning/hygge/skærmtid
  • 17-18 Madlavning (det har de hver 1 dag om ugen) og ellers fritid
  • 18-18.30 Spise
  • 18.30-19.30 Familiehygge inkl. Ultranyt
  • 19.30 og 20.30 Godnat for hhv. den 9-årige og den 11-årige

Det ser umiddelbart ud som et stramt program, men der er altså masser af luft og tid til pauser. Det kræver en del overskud af mig at skulle sætte gang i skemaet og fastholde det fra punkt til punkt, men min klare erfaring fra de dage, hvor jeg ikke har fået det gjort, er faktisk at jeg bliver totalt drænet af overskud, når vi ikke følger planen – fordi det påvirker begge børn ret meget.
Nogle dage har vi på forhånd planlagt at afvige fra skemaet, som fx i fredags, hvor min datter havde hjemkundskab og bagte live med søde Annemette Voss, eller en dag hvor vi brugte det meste af dagen på at så og forspire forskellige frø til haven.
Det kan vi sagtens, så længe det er planlagt på forhånd – problemet opstår først rigtigt, når planen bare skrider, eller en dag hvor vi aldrig helt kom i gang med dagens program.

Hvordan tilrettelægger I jeres dage derhjemme – og har I nogle gode tips til forskellige alternative undervisningstilbud a la sofaskolen, Randers Regnskov og morgensang, som I kan dele med os andre?

del artiklen på FacebookDel på Facebook

Kommentarer

  • Synes det er en god plan du har lagt, hatten af for det.
    Jeg sidder hjemme og arbejder og min mand tager på arbejde hver dag, så ved lige præcis hvad du taler om.
    Det er en udfordring uanset hvordan jeg griber det an, så kan ikke rigtig bidrage der, blot give udtryk for forståelse for situationen

  • Jeg kæmper med at få det hele passet ind med lillesøster på 11 måneders 2 lure, som varierer tidsmæssigt fra dag til dag. Hvornår sover jeres lillebror og hvad prioriterer du, når han sover? Praktisk, lektiehjælp, frokost?

    • Han sover fra omkring kl 9-11 og igen fra kl 14-15.30 ca – og egentlig ville jeg helst prioritere mit arbejde, men det er fuldstændig umuligt lige pt. Så det meste af tiden går med lektiehjælp i den første lur – og ved den anden lur, så trækker jeg simpelthen stikket og har alenetid.
      Jeg er helt fyldt op i hovedet af at være sammen med nogen HELE tiden, og hans anden lur ligger samtidigt med at de skal skrive dagbog og derefter har fri – så de ved godt, at der skal jeg bare have tid til at lægge puslespil, surfe på nettet eller drikke min kaffe i ro og fred 😀
      – og frokosten står børnene selv for, og de skal så også lave til lillebror 😛

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *