Er du en Smummy?

Euro RSCG Copenhagen har netop udgivet en rapport om begrebet Smummies (smart mummies) og deres betydning for markedet af p af produkter til børn og babyer. 80% af alle hjemmets indkøb bliver foretaget og besluttet af kvinder. En stor del af disse kvinder er mødre - så danske mødre råder altså over en ret stor del af de penge, der ryger til forbrug af diverse arter. 12% af disse mødre er såkaldte Smummies/Prosumers - den gruppe som altid først afprøver nye ting, som anbefaler produkter til andre og som bliver spurgt til råds af folk i omgangskredsen vedr. nye produkter. De er mediekritiske - og så er deres ageren en meget god indikation for, hvordan de resterende mødre, vil handle som forbrugere indenfor de næste 6-18 måneder. Derudover har de en højere hustandsindkomst end den gennemsnitlige almindelige mor. Nogle stikord, man kan knytte på den typiske Smummy er: * Ansvarsballerina: Hun stiller store krav til sig selv og sine omgivelser - og det er vigtigt for hende at få succes i alle de roller, hun påtager sig; på jobbet, i familien og i fritiden. * Nærværende i øjeblikket: Det afhænger ikke af, hvor ofte man er sammen med familien, men måden man er sammen med dem på. * Rollemodel og Trendspotter: hun er et skridt foran alle andre og bliver derfor spurgt til råds af veninderne, når de skal ud at købe nye ting. * Kritisk forbruger: hun sætter sig altid ind i tingene og kigger kritisk medierne igennem for information om emnet. * Lystbetonet kok: hun laver kun mad, hvis det betyder noget for hende - ikke fordi hun føler sig tvunget til det. Hun kan sagtens servere sunde færdigretter for at få mere tid sammen med venner og familie. * Ambitionerne binder: hun er frigjort fra gamle kønsroller men er i stedet bundet af sine høje ambitioner til sig selv som karrieremor, veninde og forbrugerekspert. Eftersom disse mødre både er 6-18 måneder foran resten af forbrugerne - og de derudover er købestærke og anbefaler produkterne til veninder og andre i omgangskredsen, så er det netop dem, reklamebureauerne og producenterne bør ønske at få fat på. Ifølge Steen Holm, direktør for reklamebureauet EuroRSCG der har udfattet rapporten, er smummies som før nævnt mediekritiske, hvorfor de ikke er lige så modtagelige for reklamer via de traditionelle kanaler, og man bør derfor benytte sig af alternative medier som fx. twitter, facebook og blogs. Jeg synes, det er en utrolig spændende udvikling, og jeg håber da virkeligt, at reklamebureauerne får øjnene op for de mange muligheder, der ligge i de nye sociale medier. Umiddelbart vil jeg gå ud fra, at du tilhører gruppen af Smummies, siden du vælger at læse en blog om nye og spændende produkter til baby frem for ukritisk at købe de varer, du har set i den lokale Babysams efterårskatalog. Men jeg synes, det kunne være spændende at høre, hvordan du selv synes, du passer ind i beskrivelsen af en Smummy - og om der er nogle punkter, du afviger helt fra beskrivelsen?

smummy

//

Euro RSCG Copenhagen har netop udgivet en rapport om begrebet Smummies (smart mummies) og deres betydning for markedet af produkter til børn og babyer.

80% af alle hjemmets indkøb bliver foretaget og besluttet af kvinder.
En stor del af disse kvinder er mødre – så danske mødre er altså en virkelig stærk købekraftig gruppe.

12% af disse mødre er såkaldte Smummies/Prosumers – den gruppe som altid først afprøver nye ting, som anbefaler produkter til andre og som bliver spurgt til råds af folk i omgangskredsen vedr. nye produkter.
De er mediekritiske – og så er deres ageren en meget god indikation for, hvordan de resterende mødre, vil handle som forbrugere indenfor de næste 6-18 måneder. Derudover har de en højere hustandsindkomst end den gennemsnitlige almindelige mor.

Nogle stikord, man kan knytte på den typiske Smummy er:

  • Ansvarsballerina: Hun stiller store krav til sig selv og sine omgivelser – og det er vigtigt for hende at få succes i alle de roller, hun påtager sig; på jobbet, i familien og i fritiden.
  • Nærværende i øjeblikket: Det afhænger ikke af, hvor ofte man er sammen med familien, men måden man er sammen med dem på.
  • Rollemodel og Trendspotter: hun er et skridt foran alle andre og bliver derfor spurgt til råds af veninderne, når de skal ud at købe nye ting.
  • Kritisk forbruger: hun sætter sig altid ind i tingene og kigger kritisk medierne igennem for information om emnet.
  • Lystbetonet kok: hun laver kun mad, hvis det betyder noget for hende – ikke fordi hun føler sig tvunget til det. Hun kan sagtens servere sunde færdigretter for at få mere tid sammen med venner og familie.
  • Ambitionerne binder: hun er frigjort fra gamle kønsroller men er i stedet bundet af sine høje ambitioner til sig selv som karrieremor, veninde og forbrugerekspert.

Eftersom disse mødre både er 6-18 måneder foran resten af forbrugerne – og de derudover er købestærke og anbefaler produkterne til veninder og andre i omgangskredsen, så er det netop dem, reklamebureauerne og producenterne bør ønske at få fat på.

Steen Holm, direktør for reklamebureauet EuroRSCG der har udfattet rapporten, fortæller, at eftersom er smummies som før nævnt er mediekritiske, er de ikke lige så modtagelige for reklamer via de traditionelle kanaler, og ifølge Steen Holm bør man derfor benytte sig af alternative medier som fx. twitter, facebook og blogs.

Jeg synes, det er en utrolig spændende udvikling, og jeg håber da virkeligt, at reklamebureauerne får øjnene op for de mange muligheder, der ligge i de nye sociale medier.

Umiddelbart vil jeg gå ud fra, at du tilhører gruppen af Smummies, siden du vælger at læse en blog om nye og spændende produkter til baby frem for ukritisk at købe de varer, du har set i den lokale Babysams efterårskatalog.

Men jeg synes, det kunne være spændende at høre, hvordan du selv synes, du passer ind i beskrivelsen af en Smummy – og om der er nogle punkter, du afviger helt fra beskrivelsen?

//

Hele rapporten kan læses lige her og er som sagt udfærdiget af reklamebureauet Euro RSCG – og Berlingske Business har også skrevet lidt om rapporten her.

del artiklen på FacebookDel på Facebook

Kommentarer

    • Det kan du godt glæde dig til! – babyen altså 🙂
      En Smummy minus baby er vist det, man med markedsføringstermer kalder for en prosumer – i modsætning til en consumer, som er den almindelige forbruger.

      Så meget lærte jeg af den rapport, jeg læste om Smummies – og der kan man bare se, hvor langt man vel gå for at undgå studierelevant læsning 😀

    • Jeg kan heller ikke svare ja til alle punkterne, men jeg er overrasket over, hvor meget plet de egentlig rammer på langt de fleste ting.

      Så jeg er nok også en semi-smummy – godt ord 😀

  • Ikke meget nyt under solen i den rapport. Der er altid, og vil altid være, en vis procent “first movers” og ja, kvinder tager beslutningerne på hjemmefronten!

    Så jeg giver jer/rapporten ret. Forskellen er ens. Ml. Prosumers og Smunnies. Sidstnævnte er blot tilsat et barn. Og rapporten et par familie/barn spørgsmål. Velsagtens så den er endnu nemmere at tygge for producenter, der har et og andet børneprodukt i ærmet.

    Næ det nye (her til lands!) er, som Lisbeth også skriver, hvis reklamebureauerne er ved at få øjnene op for alternative markedsføringskanaler ud i de sociale medier. Vi venter i spænding! 🙂

    Kunne iøvrigt være interessant at teste, hvor mange kvinder der går fra Prosumers til Comsumer – pga. baby! (Og deraf manglende overskud, måske en strammere økonomi og ikke mindst mindre tid) 😉

    • Dejligt med et indput fra dig Anette – jeg har jo også fulgt dine frustrationer på din blogbusiness over, hvor konservative branchen stadigt er i forhold til de sociale medier.

      Det kunne være utrolig interessant at høre, om der allerede er tiltag på vej i forhold til at benytte nye markedsføringskanaler – eller om de ikke er nået længere end til selve rapporten.

      Hvis man bevæger sig over i modebranchen, så er de efterhånden begyndt at få øjnene op for de utallige reklamemuligheder, der findes på både Twitter og modeblogs.

      Samøe Samsøe er netop startet op på Twitter og efterspørger dér muligheder for andre tiltag indenfor reklame på sociale medier.

      Friis & Company har gennem længere tid benyttet sig af modeblogs som reklameplatform – se evt. http://digitaletanker.dk/2009/10/05/meet-your-fashion-blogger-friis-company-soler-sig-i-modebloggernes-gode-brand/

      Så jeg håber, at denne tendens snart smitter af på producenterne af produkter til børn og babyer – hvis man kigger på eksemplet med Friis & Co, så virker det til at være til fordel for både producenter, bloggere og forbrugere.

  • Ja, det er ret interessant, at modebloggerne er “forrest fremme” når der tales kommercielle blogs. Når man tænker på hvor meget babyer/babyudstyr er “big business”! Måske er der bare flere modebloggere “at tage af”? Eller er pengene i modebranchen bare størst?

    Det kan afgjort være et knivsæg at bruge blogs som markedsføringskanal. Og dog. Det handler jo om at være raffineret, dygtig og skarp! Og det er mange bloggere. Så de nye sociale medier ligger åbne for alle med et godt budskab/et godt produkt. Læserne skal nok give på puklen, hvis luften bliver for tyk!

    Jeg er klart imod at pakke brugerne for meget ind i vat. Lad folk tænke selv og lad os ikke indføre amerikanske tilstande. “Det du læser nu/oplever nu/bliver udsat for nu er markedsføring…”

    P.S. Dette indlæg er en stor gang markedsføring for mig selv og mine blogs. Så er du advaret! 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *