Sådan kan du tjene penge på din blog

♥ Reklame – i samarbejde med Weablog ♥

Nu har jeg snart blogget i 9 år – faktisk er det om 8 dage helt præcist 9 år siden, jeg postede det første indlæg på min blog. Lidt vildt faktisk, hvor hurtigt tiden er fløjet af sted.

Gennem en del år efterhånden, har jeg primært levet af min blog – sideløbende med konsulentopgaver for virksomheder, hvor jeg guider dem til at samarbejde med influenter, og qua min juridiske kandidatgrad netop kan guide dem sikkert gennem de mange gråzoner, der findes på området.

Derudover sidder jeg som formand for Danske Bloggere i Dansk Journalistforbund, og derigennem er jeg naturligvis i kontakt med mange bloggere – både dem, der allerede kan leve af at blogge, men også mange som gerne vil rykke deres blog derhen, hvor de på sigt kan leve helt eller i hvert fald delvist af deres blogs.

Og noget af det, jeg med tiden har fået flest spørgsmål om fra andre bloggere er (ja og faktisk i høj grad også fra folk, der intet aner om at blogge 😀 ), er hvordan man kan komme til at tjene penge på sin blog, og det er jo i virkeligheden også et ganske godt spørgsmål.

Jeg har derfor forsøgt at komme med mit bud på, hvordan du dels kan begynde at tjene penge på din blog, men også på hvordan du kan rykke din blog hen til et sted, hvor det rent faktisk også er muligt at tjene penge på den, for det kræver trods alt også nogle læsere – uanset hvor godt du så end formidler, så skal der i sidste ende også være et publikum, før det er attraktivt for brands og virksomheder at samarbejde med dig.
Mange bloggere har desuden en forestilling om, at man er nødt til at ligge hos et stort kommercielt netværk eller have sin egen personlige agent, før man kan få betalte opgaver – og det er bl.a. derfor jeg har teamet op med Weablog om at lave dette indlæg, for det er heldigvis ikke sandheden 😉

Hvordan starter jeg en blog?

Det er jo faktisk ganske enkelt at starte sin egen blog, og det helt fantastiske er, at alle og enhver kan gøre det! Jeg blogger via et system der hedder WordPress.org, som jeg til enhver tid vil anbefale andre at bruge, fordi det både kan gøres helt helt enkelt – men der er også så helt utrolig mange muligheder, at mange professionelle virksomheder og organisationer bruger det til deres sites.
Du skal først og fremmest have fundet dig et godt domænenavn – og når du har det, så kan du købe det sammen med et webhotel (online plads til dine filer på bloggen) fx hos Unoeuro, som jeg selv benytter. De har også en smart funktion, hvor du faktisk kan installere wordpress med et enkelt klik – og SÅ er du klar til at blogge.

Dernæst skal du have fundet dig et emne til din blog. Det er simpelthen nødt til at være noget, du brænder så meget for, at du har lyst til at skrive om det på daglig basis gennem mange måneder uden at få noget som helst for det. En blog er i den grad drevet af passion og dedikation, og hvis den mangler, så skinner det så tydeligt igennem, at dine læsere ikke har lyst til at blive hængende.

Da jeg i sin tid startede med at blogge, gik der altså flere år, før jeg begyndte at tjene bare en lillesmule på min blog. Det var heller ikke med det formål, jeg overhovedet oprettede den – og dengang var blogverdenen slet ikke det, den er i dag, så der var vist stort set ikke nogen, der formåede at tjene penge dengang.
I dag er det jo big business, og hvis du er hårdtarbejdende, dygtig og ihærdig, så behøver du helt sikkert ikke at vente så længe.

Hvordan får jeg flere læsere på min blog?

Det er simpelthen så svært at give et enkelt svar på det spørgsmål, for der er desværre ingen let løsning, ingen genvej og ingen trylleformular der pludselig kan trække læserne ind på din blog.
Først og fremmest er du nødt til at indstille dig på, at det tager tid! Da jeg startede min blog, havde jeg kun to faste læsere; min søster og min mor 😀
Med tiden kom der langsomt flere og flere til – men det er altså ikke noget, der bare kommer fra den ene dag til den anden. Men der er slet ikke nogen tvivl om, at det klart er sjovest at skrive på sin blog, når der rent faktisk også er nogen i den anden ende, der følger med, så her kan det sagtens betale sig at gøre en indsats.

Først og fremmest besøgte jeg blogs, der mindede om min egen og begyndte at kommentere fast på deres indlæg. Jeg sørgede for at skrive mit blognavn sammen med mit eget navn som fx Lisbeth // itsfashionbaby.dk så det var tydeligt for andre læsere at se, at her kunne de besøge en anden blog. Derudover gjorde jeg mig meget umage med at lægge personlige kommentarer, hvor det var tydeligt, at jeg rent faktisk også fulgte med på bloggen. Ingen har lyst til at lægge blog til spamkommentarer, og når man rent faktisk fremstår reflekterende og dyb, så giver det også de andre læsere mere lyst til at besøge din blog.
Det er virkelig hårdt benarbejde, der skal laves her – for en enkelt kommentar giver sjældent udslag i mange nye faste læsere, men jeg lover dig, at det nok skal betale sig med tiden. Det er uden tvivl den måde, jeg har høstet flest faste læsere på i starten af min blogkarriere.

Noget af det, jeg i dag bruger mest tid på udover at skrive blogindlæg og besvare mails fra mine samarbejdspartnere er søgemaskineoptimering. Det er en hel videnskab i sig selv, og det er noget rigtig mange mennesker tjener rigtig mange penge på at lave for webshops og brands, så de kan forbedre deres placering i søgeresultaterne.
Helt basalt handler det om, at du forestiller dig, hvad folk vil skrive i søgefeltet for at finde frem til det, du skriver om i dit indlæg. Hvis du fx laver en opskrift på din mormors signaturkage, og det i virkeligheden er en gammeldags æblekage – så er det måske smartere at skrive “gammeldags æblekage” når du omtaler den, så det indlæg netop dukker op, når folk søger på en æblekage.
Som jeg en gang fik at vide til et SEO-kursus (search engine optimization) “der er jo ikke noget ved at bruge et halvt år på at skrive en fantastisk bog, hvis den bliver liggende i din natbordsskuffe og ingen nogensinde kan finde den og læse den” 😉

En anden rigtig god måde at få besøgende ind på din blog er via dine andre kanaler på sociale medier. Jeg bruger fx min Facebookside til at give besked om nye indlæg på bloggen. Det er klart en af mine største trafikkilder, og så sørger jeg naturligvis også for at bruge min Facebookside til andet, så folk har lyst til at følge med.
Instagram er også en rigtig god kanal til at følge læserne over på din blog. Hvis du har over 10.000 følgere, kan du bruge swipe up funktionen til at linke i dine stories, og ellers kan du dagligt udskifte linket i din profil med dagens blogindlæg, og så kan du gøre opmærksom på det i et billede i dit feed.

Sidst men ikke mindst kan du også overveje muligheden for gæstebloggere til at udbrede kendskabet til din blog. Du kan både tilbyde at lave gæsteblogindlæg hos andre, hvor du uden betaling laver et indlæg om et område, du er dygtig til, så det skaber værdi for dem på deres blog. Et gæsteblogindlæg indledes typisk med en lille introduktion af den, der har skrevet det – og her vil der naturligvis være et link til din egen blog inkluderet.
Det kan også fungere rigtig fint den anden vej rundt, hvor du sender en høflig mail til en anden blogger og spørger, om han/hun har lyst til at lave et indlæg til din blog mod til gengæld at få en intro inkl. links. Umiddelbart skulle man måske ikke mene, at det ville give ekstra trafik til dig, men udover den værdi et godt indlæg kan skabe, så vil din gæsteblogger også typisk fortælle om det på sin egen blog. Hvis man har skrevet et godt blogindlæg, vil man jo fortælle sine læsere om det – og på den måde kommer de ind forbi din blog og får forhåbentlig lyst til at blive hængende.

Hvordan kan jeg tjene penge på min blog?

Nu har du bloggen, du har et vist antal læsere – hvordan kan du så overhovedet begynde at tjene lidt penge på alt det arbejde, du lægger i bloggen?
Jeg har mange forskellige indtægtskilder på min blog hver måned. Nogle er højere end andre, og nogle er meget mere svingende end andre, men de supplerer hinanden rigtig fint.

Den bedste indtægtskilde for mig er sponsorerede indlæg. Altså ganske enkelt indlæg, hvor en annoncør har betalt et beløb for at få mig til at skrive om deres produkt. Jeg får altid kun en overordnet ramme, som jeg så selv skal fylde ud med mine egne ord og vinkler, så det passer ind til min blog. Det kan være rigtig svært at komme i gang med at få de aftaler, med mindre du har blogget i mange år så branchen kender til din blog, eller med mindre du ligger hos en agent eller et bureau, som så til gengæld tager så højt et cut af din indtægt og ofte begrænser dig på så mange andre måder (hvor du fx ikke må lave affiliatelinks uden at de får et cut eller at du ikke selv må indgå aftaler om sponsorerede indlæg udenom dem), at det næsten ikke kan betale sig, med mindre du har virkelig, virkelig mange læsere.

Weablog er til gengæld en rigtig god måde at få sponsorerede indlæg på. De fungerer nærmest som en slags byttebørs mellem bloggere og annoncørerer, hvor du kan logge ind og se, hvad der ligger af opgaver og hvilken pris du kan få for det, og så kan du selv takke ja eller nej til de enkelte opgaver. Emnerne spænder meget bredt, og derfor er det næsten altid muligt at finde noget, der passer ind på din blog.
Som virksomhed er det også en virkelig god måde at komme i gang med at samarbejde med bloggere uden at skulle til at skabe sig et overblik over hele blogbranchen (for dét er ikke let! 😉 ). Weablog er et virkelig godt bindeled mellem dit brand og bloggerne, og fordi du netop tilbyder betaling – og ikke blot nogle gratis produkter – så vil der være krav om antal links til din virksomhed (som har en rigtig god SEO værdi), krav om emne og ikke mindst en deadline!

Mange virksomheder oplever, at hvis de sender gratis produkter til bloggere i håb om omtale, så kan de dels ikke være sikre på, at bloggerne overhovedet skriver om det, det vil typisk ikke være særligt seriøse indlæg fordi de bloggere der arbejder for gratis produkter ofte ikke arbejder professionelt med deres blogs (min bankmand accepterer i hvert fald ikke shampoo og balsam som afdrag på mit realkreditlån 😉 ), og sidst men ikke mindst så kan der sagtens gå måneder, før bloggeren poster noget om dit produkt – hvilket gør det svært at tænke ind i en markedsføringsplan.

Her kan Weablog være et rigtig godt alternativ. De har næsten 1500 bloggere i alle genrer og størrelser, så uanset dit budget vil det sagtens være muligt at finde nogen, der matcher dig.

Jeg har selv brugt Weablog flere gange, og det hele kører nemt og professionelt, med god kommunikation og en betaling der altid falder til tiden. Noget jeg faktisk især vil fremhæve er de frie tøjler man får, når man skal lave en opgave. Jeg synes efterhånden at mange virksomheder har en tendens til at stille alt for mange krav til sponsorerede indlæg, så man til sidst mister bloggerens egen personlige tone of voice – og det er heldigvis ikke tilfældet her.

Andre af mine indtægtskilder er affiliatelinks. Her kan du skrive dig op hos forskellige affiliatefirmaer, og når du så linker til nogle af de webshops der ligger hos dem, så får du en procentdel af det beløb dine læsere har brugt, hvis de shopper gennem dine links.
Det er sjældent en guldgrube, men fordelen her er, at du får penge for at linke til ting, som du alligevel ville have linket til – og hvis du har været dygtig til at SEO optimere bloggen, så kan dine læsere søge de indlæg frem i flere år, så du stadigt tjener penge til den tid 🙂 Faktisk har jeg et indlæg fra da min søn var baby (han er altså 9 år nu  😀 ) som jeg stadigt tjener penge på hver eneste uge – så det kan godt betale sig i længden.

Sidst men ikke mindst får jeg også penge for mine bannerannoncer på bloggen. Man skal virkelig have mange tusinde sidevisninger, før det overhovedet begynder at give bare en smule penge – og det er stadigt ikke noget, der gør mig rig, så det ville jeg faktisk slet ikke fokusere på i starten.

Så altså; byg dig en blog, det kan du gøre med et enkelt klik. Skriv en masse lækkert indhold på din blog og opdater den ofte. Spred ordet og arbejd på at få flere læsere ind på din blog. Skriv dig op hos Weablog og forskellige affiliatefirmaer – så er du altså ret godt kørende i forhold til at have en blog, du kan begynde at tjene penge på. Hvis du allerede har en blog og faste læsere, så kan du selvfølgelig endnu hurtigere komme i gang, men jeg håber, at indlægget stadigt var gavnligt for dig – både i forhold til hvordan du kan få endnu flere læsere, men også i forhold til gode indtægtskilder 🙂

Fotograf: Helena Schütz fra Vesle

del artiklen på FacebookDel på Facebook

Kommentarer

  • Rigtig spændende læsning, og jeg vil nu fremover huske, at bruge dine links, når jeg køber Ganni :-)….Det er virkelig sejt gået, hvad du har fået bygget op, siden bloggens start. . Jeg “opdagede for alvor” din blog, og blev hængende, da du i sin tid var med til at stifte petitpodium.
    Tak for inspiration til hverdagen og altid gode gennemarbejdet indlæg 🙂

    • Dejligt du kunne bruge det Camilla Cecilie – og godt at høre, at du også er glad for dem. Jeg kender mange bloggere i alle størrelser, som får opgaver fra dem, og det er netop en af grundene til, at jeg synes de er værd at fremhæve – fordi der er noget for alle 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *