Out for a drive – Toyota Auris Hybrid

I forrige uge fik jeg mulighed for at prøvekøre den spritnye Toyota Auris – som er en Hybrid bil, hvilket vil sige, at den både kører på benzin og el og derfor er særdeles miljørigtig, hvilket er et stort plus i min bog.

Jeg er en pige – og eftersom dette indlæg handler om min oplevelse af bilen, så vil dette indlæg nok også afvige en smule fra de gængse bilanmeldelser – der er nemlig fokus på de ting, som jeg som pige godt kan lide ved en bil.

Den er pæn! Jeg synes virkelig, det er en flot og nærmest elegant bil. Jeg har normalt ikke de store holdninger til den slags  -men det var noget af det første, jeg tænkte om Toyota Auris bilen. Den er flot udvendigt, men især indeni bilen er der gjort meget ud af detaljerne, så den virker ekstra luksuriøs.

Selvom den ikke virker så stor udvendigt, så er der masser af plads inde i bilen. God plads til fødderne på forsædet og god plads til autostole på bagsædet. Men endnu  mere vigtigt: der er masser af plads i bagagerummet og selve åbningen er også stor – så man ikke behøver at stå og bakse og vende og dreje barnevognen for at kunne få den ind i bagagerummet.

Generelt er der lagt meget stor vægt på design, funktionalitet og køreglæde – og det mærkes altså tydeligt i form af en masse gennemtænkte detaljer.

  • Der skal ikke bruges en nøgle til at tænde bilen – man trykker ganske enkelt bare på en knap for at starte bilen.
  • Der er automatgear (jeg ved ikke, om det er ekstraudstyr, men det var der i hvert fald i “min” bil) – det ér altså bare mere behageligt især til bykørsel.
  • Der er det mest fantastiske system, til når man skal bakke og parkerer. Der er et bakkamera med en skærm indvendigt i bilen – så når du skal bakke, så viser den simpelthen via videokameraet, hvordan forholdene er bag bilen og hvor meget plads der er – det kan jeg hurtigt afsløre, at der er et KÆMPE plus i min bog – jeg ER bare ikke god til parallelparkering ;

I forhold til selve hybriddelen, så synes jeg, det er fantastisk smart, at du har de økonomiske og miljørigtige fordele fra en elbil, men at de er kombineret med en almindelig benzinbil. Det betyder nemlig, at hvis du fx accelererer hurtigt, eller hvis du kommer op på over 70 km i timen, så slår den automatisk over på benzin. Det betyder så til gengæld også, at det primært vil være relevant med en hybridbil, hvis du først og fremmest skal bruge bilen til bykørsel.

Alt i alt var bilen fantastisk lækker – både at se på men i særdeleshed også at køre i. I en familie med to børn betyder det ret meget, at det er en rummelig bil – og det var også tilfældet hér. Jeg skulle lige vænne mig til, at lydene var lidt anderledes end i vores egen almindelige benzinbil, og at den var lidt langsommere, når man ville accelerere, men til gengæld tiltaler det mig enormt meget, at den er meget mere miljøvenlig, og jeg er helt overbevist om, at det kun er et spørgsmål om tid, før vi alle kører rundt i denne type biler.

I samarbejde med Tomas Barfod (WhoMadeWho) har Toyota Auris lavet en virkelig sjov og opfindsom reklamekampagne, hvor Tomas Barfod på kun 24 timer skal producere et soundtrack til bilen – i en Toyota Auris i bedste dogmestil.

Det er blevet dokumenteret via 8 små sjove film på Youtube – som giver et ret fint indblik i den måde, Tomas Barfod arbejder på. Jeg har valgt den af de 8 videoer, som især viser, hvordan helt enkle lyde som fx en bildør der smækker, motoren der startes osv. ender med at blive en vigtig del af selve nummeret.

del artiklen på FacebookDel på Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *