Geniale Mor-hacks til børn og grøntsager

Reklame – i samarbejde med DOLMIO® Bolognese

Børn og grøntsager.
Jeg kan næsten ikke være den eneste, der har kæmpet med den kombination – og til dels stadigt gør det?
Før jeg fik børn (åh så klog man egentlig var dengang 😀 ) havde jeg en idé om, at det med kræsne børn var noget ganske selvforskyldt, fordi man ikke lod sine børn smage på nye retter, og fordi man lavede sær-retter til dem hver eneste aften.
Hvor er jeg dog blevet klogere! 😉

Jeg har to børn, hvoraf det ene er altspisende. Hendes livret er blåmuslinger, hun ripper dagligt min urtehave for krydderurter, som hun elsker at gå og “smovse” som hun siger, og hun kaster sig med fryd over nye retter, når de præsenteres for hende.
Min søn er faldet i den helt modsatte grøft, hvor han har få – men heldigvis gode – grøntsager, han kan lide. Han holder sig helst til enkelte faste hofretter, og en sjælden gang får han udvidet sit repertoire med en ny ret. Det er heldigvis sunde sager, han foretrækker – men det er alligevel tankevækkende, at to børn der er opdraget fuldstændig ens har så forskellige en tilgang til deres mad.
Så med tiden har jeg lært mig selv en del mor-hacks; nogle snedige tricks til at smugle ekstra grøntsager i ham, så han slipper for at sidde at gnaske gulerødder til aftensmad hver aften for at få opfyldt sin daglige grøntsagskvote 😉
Først og fremmest laver jeg stort set hver eftermiddag et fad med grøntsagsstænger i mundrette bidder, som begge børn – og vi voksne – kan gå og gumle på, mens maden bliver færdig.
Det er en genial måde at få alle til at spise nogle ekstra grøntsager, og man undgå også at gå helt sukkerkold sidst på dagen, hvor man måske netop ofte tyr til de mere usunde løsninger, hvis man ikke kommer sulten i forkøbet.
Når jeg skal have kamufleret grøntsager i maden, er spaghetti bolognese klart det mest oplagte valg. Der kan gemmes uanede mængder af grøntsager i de retter 😀

Min søn er dog ikke helt tabt bag en vogn, og det er vist efterhånden en del år siden, at jeg kunne slippe af sted med at sige, at de grønne strimler i retten var krydderier 😀 – så jeg har måtte fintune min teknik og har efterhånden fundet frem til en genial løsning.
Jeg tager en squash og skræller den – på den måde undgår man nemlig den afslørende grønne farve 😉 Dernæst river jeg den fint, putter den i saucen, og nogle gange kører jeg lige en stavblender gennem saucen til sidst – dels for at fjerne de allersidste grøntsagsspor men faktisk også fordi retten får en mere fin og delikat konsistens på den måde.

Hvis man bruger blendertricket, så er det også en del nemmere at putte revne gulerødder og andre farvede grøntsager i.
En anden metode, som også har vist sig overraskende effektiv, er at lade børnene hjælpe med at lave maden. De er 1000 gange mere madmodige, når de selv har været med til at tilberede det, og pludselig er der ikke grænser for de ting, de glad og gerne spiser til aftensmad.


De er efterhånden så store nu, at de stort set selv kan lave maden – bare med lidt supervisering fra min side. Det kræver selvfølgelig nogle lette løsninger, som vi også meget gerne tyr til i hverdagen, så længe de stadigt er lækre og sunde.
Hvis vi bruger tomatsaucen fra DOLMIO® Bolognese, så kan de sagtens selv lave spaghetti bolognese – og ofte bruger vi det faktisk også bare helt alene med pastaskruer som tilbehør til aftensmaden. Det gode ved DOLMIO® Bolognese er jo netop, at er en fantastisk fin løsning, når det skal være nemt, og gå stærkt – mens det stadigt er virkelig sundt med alle tomaterne i saucen.
Pitabrød, tacos, pizza og burger er også nogle af de retter, de typisk kaster sig over, når de selv skal lave maden OG selv har været med til at bestemme menuen 😉

Jeg stresser faktisk ikke rigtigt over, at min søn har så få grøntsager, han har lyst til at spise. Først og fremmest fordi, han heldigvis får rigeligt med grøntsager (bl.a. pga. mine små fifs) – men også fordi jeg tænker, at det nok skal ændre sig med tiden. Jeg var selv madmæssigt udfordret (som min søn så pænt udtrykker det 😀 ) som barn, og nu er der stort set ikke noget, jeg ikke spiser med velbehag.

Hvad med jeres børn – spiser de lystigt alt, hvad de får serveret? Eller har I også nogle tricks i baghånden, som I bruger for at få lidt ekstra grøntsager i dem?

del artiklen på FacebookDel på Facebook

Kommentarer

  • Jeg har også en af hver. Den store på syv spiser nærmest alt, og har altid gjort det, den lille på tre kunne leve af pasta, hvidt brød og mayonnaise, hvis han fik lov 😉
    Men som det meste andet med børn, er det jo en fase. Jeg synes selv jeg var et kræsent barn, og jeg er da kommet efter det.

  • Jeg har i mange år lavet de skønneste grøntsagssupper, som jeg altid blender – der kan være uanede mængder forskellige grønt i,men løg chili porrer og kartofler er som regel grundlaget samt minimælk og lidt fløde skader ikke 🙂 brødcroutoner bacon eller spansk pølse ristet på panden er godt tilbehør – hvis farven er grumset gir jeg den lidt gurkemeje

  • Min søn på knap 3 år spiser helst ikke varm mad og helst ikke grønsager. Så han får næsten altid rugbrødsmadder, sandwich eller hjemmebagte grove pølsehorn til aftensmad, sammen med mit geniale trick: smoothies! Er du klar over hvor mange slags grønsager man kan kamuflere med en moden banan, frosne blåbær og god æblemost? Prøv med frossen broccoli, frosne ærter, grønkål, frisk eller frossen spinat. Byt blåbærerne ud med jordbær eller hindbær og smid en gang blomkål i. Hvis de er modige nok til en grøn Smoothie så lav en med banan, spinat, lidt basilikum og/mynthe og vaniljerismælk eller æblemost, det er min søns yndling. Og nogen gange er de bare med ren frugt, men så ryger der også lidt mandler, hampefrø eller havregryn i.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *