At finde overskuddet frem som gravid

♥ Reklame for Sengespecialisten ♥


Manglende søvn og manglende overskud.
Det er nok i virkeligheden de to ord, jeg bedst kan knytte på min nuværende graviditet – og de to graviditeter jeg tidligere har været igennem. Man er træt, kroppen gør ondt, kvalmen rusker rundt i kroppen, man er oppe at tisse flere gange hver eneste nat og tankerne kredser omkring alt det ukendte, man har i vente lige om lidt.

Jeg er nok ikke den eneste, der har og har haft det på den måde som gravid, tænker jeg?

Jeg kan huske, at jeg under min første graviditet flere gange formåede at falde i søvn hen over tastaturet på mit job, hvor jeg lige tog mig en ti minutters powernap 😀 – Men dengang var det til at overskue, for når jeg kom hjem fra arbejde og studiet, så havde jeg kun min kæreste at stå til ansvar for, så jeg kunne sagtens smide mig på sofaen og nuppe en lur, når der var brug for det. Den slags er der ikke helt lige så meget plads til når man har børn, der også gerne vil have en bid af deres mor, og som gravid kan man derfor hurtigt oven i det hele ende med en evig dårlig samvittighed, fordi man ikke har samme overskud og tid til børnene, som man normalt ville have.

Jeg har samlet nogle gode tips til, hvad der kan give mig lidt mere overskud – og dermed også lidt mere tid til mine børn og mig selv, nu  mens jeg er gravid. Jeg håber, at du også kan bruge dem – og smid endelig dine egne tips i kommentarfeltet nederst, så vi alle kan få glæde af det – og måske få en lidt lettere graviditet i sidste ende 🙂

Få tjekket din blodprocent

Jeg var hos lægen for at få tjekket min blodprocent for et par uger siden, fordi jeg simpelthen var SÅ træt og følte mig drænet for energi. Selvom man tager de jernpiller, der anbefales, så kan man sagtens risikere, at ens blodprocent er alt alt for lav – og at man dermed også er meget træt. Man kan få det tjekket hos sin læge med et enkelt prik i fingeren, så det er nemt og hurtigt lige at få styr på.
Husk også, at du skal tage dine jernpiller mellem to måltider, og aldrig sammen med mælkeprodukter – til gengæld er det en god idé at tage det sammen med et glas appelsinjuice, fordi c-vitamin fremmer optagelsen af jern.

Få styr på din nattesøvn

Nattesøvnen. Kilden til alt godt og alt ondt her i tilværelsen 😉 En god nattesøvn hænger unægtelig sammen med overskud i hverdagen, og omvendt kender vi vist alle godt til vores manglende overskud, når nattesøvnen er en by i Rusland.
I de perioder, hvor jeg ikke får min nattesøvn – enten fordi jeg sidder sent oppe og arbejder, fordi et af børnene er syge, eller fordi jeg bare ikke får passet min sengetid, så er jeg langt mere gnaven, min lunte er kortere og jeg kommer lettere op at skændes med min mand.
Og det er tilsyneladende ikke kun mig, for et studie viser faktisk, at søvnmangel forstærker de negative følelser, vi får når vi udsættes for småforhindringer.
Når jeg ikke får min søvn, så mangler jeg simpelthen overskud. Jeg orker ikke at handle og lave hjemmelavet mad – så vi ender ofte med takeaway løsninger. Jeg kommer ikke ud af døren og får rørt mig – jeg drages i stedet sjovt nok af sofaen, hvor jeg splatter ud foran fjernsynet eller med min iPhone i hånden.

Men altså; det med en god nattesøvn er lidt lettere sagt end gjort, når man er gravid, og man måske ikke kan ligge lige så behageligt som tidligere i sengen 😀 Når man så samtidigt lige skal op at tisse minimum 3 gange pr nat – ja så er det klart, at man ikke er helt så frisk og udhvilet om morgenen som ellers.

For mig har det gjort en KÆMPE forskel med vores nye Dunlopillo seng, som vi efterhånden har haft glæde af nogle måneder nu. Det er mere tydeligt end nogensinde før, hvor fantastisk den i virkeligheden er. Jeg har tidligere fortalt, at jeg er datter af en madrasfabriksdirektør (helt helt fantastisk titel, hvis du spørger mig 😀 ), og han fik faktisk præcist den samme seng som vores (eller, altså én magen til, forstås 😛 ) et halv års tid før mig – og han har flere gange sagt, at det uden sammenligning er den bedste seng, han nogensinde har haft. Og det tæller alligevel en del, når det kommer fra en erfaren madrasrotte som ham 😉
Men jeg er rørende enig!

Vi fik jo rådgivning og vejledning hos Sengespecialisten, da vi skulle udvælge vores seng. De kiggede på vores rygge, og på den måde vi lå i sengene, og udfra det kunne de hjælpe os med at finde den helt rigtige seng. Det var også dem, der fandt frem til hvilken hårdhedsgrad, vi skulle have – min mands side af sengen er fx betydelig mere hård end min, samt hvilken topmadras vi skulle bruge. Det er nemlig en helt videnskab det der med at købe seng 😉
Og det GØR altså en forskel med den personlige og kompetente rådgivning vi fik hos Sengespecialisten, fremfor de steder hvor man selv shopper rundt og prøver sig frem! Havde jeg selv skulle vælge, ville jeg i stedet have valgt den hårde udgave – jeg har altid syntes, det var så dejlig behageligt at sove på en hård seng – men jeg kan tydeligt mærke, hvilken forskel det gør for min krop at ligge i den her seng, som er betydelig mere blød, end jeg selv troede, jeg kunne lide.

Et kæmpe plus ved vores Dunlopillo seng er, at den er med elevation – her i varmen, hvor mine graviditetsramte ankler ikke er helt tynde længere, så er det nemlig guld værd at kunne hæve fodenden af sengen.
Udover en hævet fodende og en seng der nærmest er skræddersyet til mig, så har det også hjulpet mig rigtig meget at ligge med en ammepude – eller en anden pude – mellem mine knæ. Jeg har ikke deciderede bækkenproblemer, men jeg kan da tydeligt mærke, at det knirker i mit bækken – som var jeg en gigtplaget kvinde før et vejrskift – og her lindrer det altså virkeligt at ligge med en pude på den måde.

Det lidt pudsige er, at vores gamle seng, fik jeg faktisk, da jeg var højgravid med vores ældste søn – altså for 10 år siden, fordi min far mente, at en højgravid da i allerhøjeste grad havde brug for en god seng – så måske man skulle få sig lidt flere børn, hvis det automatisk medfører en ny seng 😛

Tal ud om tankerne

Jeg ELSKER det her billede 😀 Det er fra sidst vores familie blev udvidet med et nyt medlem – og jeg synes, det er meget sigende for det kaos, det naturligt medfører – og selvfølgelig tænker jeg meget over, hvordan det kommer til at blive denne gang.

Uanset om man er gravid for første, anden eller tredie gang, så vil der være masser af tanker, bekymringer og stressende overvejelser, der fylder og vokser i takt med omfanget af maven.
Kan man elske sit andet barn lige så højt som det første? Hvad gør man, når man har tre børn og kun to hænder? Er alt ok med barnet i maven? (Det kan jeg personligt relatere til i virkelig høj grad!) Når vi at få købt alt før fødslen? Og hvordan kommer fødslen mon til at gå?

Jeg taler af helt personlig erfaring, når jeg siger, at det hjælper at sige bekymringerne højt. At tale om dem og få dem ud af systemet. Det kan nemlig hurtigt hobe sig op, og i løbet af en travl dag får man ikke tid til at skænke det så mange tanker, men når man ligger i sengen og skal til at sove, så dukker tankerne op til overfladen. De gør det svært at falde i søvn, og når søvnen endelig overmander én, så sover man uroligt, vender og drejer sig – fordi man vender alle tankerne og bekymringerne i søvne.

For mig har det helt afgjort hjulpet at drøfte bekymringerne med min mand, mine veninder, i et online graviditetsforum og med min jordemoder. Så snart tingene er sagt højt – eller skrevet ned på en to-do-liste, så fylder de nemlig ikke ret meget i mit hoved længere 😉

Tag en eftermiddagslur når du kan

Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort – især hvis man har børn i forvejen, men det er simpelthen nogle gange nødvendigt for at kunne klare sig igennem dagen, til det bliver legalt at gå i seng sådan rigtigt 😀
Jeg har nogle gange lokket mine børn til at ligge og se en film med mig på sofaen, mens jeg tager en lille morfar – og andre gange har jeg simpelthen meldt mig ud af familien i et par timer om eftermiddagen, mens jeg har taget en tiltrængt lur.
Jeg er næsten som en helt anden – og betydelig mere overskudsramt person – efter sådan en powernap, og det har min mand heldigvis også indset 😉

Hvad hjælper på kvalmen?

Især i de første 15 uger havde jeg så overvældende meget kvalme, at jeg havde svært ved at eksistere. Det væltede simpelthen ind over mig i tide og utide, og jeg havde det allerbedst, når jeg lå helt stille.
Det var bestemt ikke morgenkvalme – gid det blot havde været det – det var på alle tider af døgnet, og det var virkelig voldsomt for mig, fordi jeg ikke havde problemer med det i mine to første graviditeter.
Min læge sagde, at der som sådan ikke rigtigt var noget at gøre – udover at finde ud af, hvad der virkede for mig.
Hvad kunne jeg spise uden problemer – hvad hjalp måske endda på kvalmen?

Ingefær var en lifesaver for mig! Jeg havde næsten lyst til at gumle løs af en rå ingefærrod 😀 – men i stedet drak jeg uanede mængder af friskpresset juice med ingefær, og det hjalp øjeblikkeligt! Appelsiner og nektariner har også været et hit – og så har jeg holdt mig langt væk fra ALT der involverede friture eller olie generelt – min kvalme brød nemlig første gang ud i lys lue, da jeg var i Barcelona med min veninde, hvor der var oliefyldte tapas overalt 😀
Heldigvis forsvandt kvalmen nærmest fra den ene dag til den anden, da jeg var omkring 15 uger henne – og det betød altså virkelig meget, for mit energiniveau og mit generelle overskud.

Hvad er mon dine tips til at hente mere overskud under graviditeten? Del endelig ud af dine tips, så vi sammen kan finde overskuddet frem igen 🙂

del artiklen på FacebookDel på Facebook

Kommentarer

  • Jeg kan virkelig anbefale seabands (sådan nogle akupunktur armbånd) til at tage kvalmen. Jeg bruger dem også hvis jeg har omgangssyge fx. Og så vand! Jeg har meget lavt blodtryk (mange gravides blodtryk falder) og jeg kan tydeligt mærke hvis jeg ikke får drukket nok vand. Men ih hvor glæder jeg mig også til temperaturen kommer ned omkring de 20 grader igen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *